PUT genom anknytning

Hej!

Om man är en svensk medborgare och gifter sig med en tjej som inte är eu-medborgare men har permanent uppehållstillstånd i ett europeiskt land och paret ska bo tillsammans i Sverige. Tjejen har bott i det landet i 10 år och nu kommer hon att ansöka om medborgarskapet samtidigt ansöker hon PUT i Sverige.

Frågan är; Påverkar hennes möjlighet att ansöka om PUT i Sverige om hon samtidigt ansöker medborgarskap i det andra landet, eller vice versa? Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din fru vill ha ett uppehållstillstånd ska hon ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig som hennes make. Ansökan ska ha beviljats innan inresa till Sverige. Migrationsverket kommer vid sin prövning också fråga ut er för att bedöma hur seriöst ert förhållande är - hon kommer också behöva styrka sin identitet vid prövningen.

Har ni sammanbott länge med varandra i utlandet och förhållandet framstår som seriöst så kan ett permanent uppehållstillstånd beviljas. Annars kommer endast tillfälligt uppehållstillstånd beviljas.

Robin HenningsonRådgivare