Prövobehov vid provanställning

Hej! jag är anställd av ett bemanningsföretag som hyr ut mig till ett annat företag som i sin tur vill anställa mig. Nu är det så att dom vill provanställa mig 6 mån, men jag har jobbat här sedan 19 januari lite över 3 mån. Kan dom provanställa en som redan jobbar hos dom fast man kommer från ett annat företag, när dom vill ha ett nytt anställningsavtal med en ??

Tacksam för svar

DR

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man använder sig av anställningsformen provanställning skall man göra detta för att man vill pröva om den nya anställda kan leva upp till de förväntningar man har som arbetsgivare. Man brukar här tala om ett prövobehov. Föreligger det inget prövobehov, skall man således inte få använda sig av en provanställning. I lagtext så preciserar man dock inte hur detta prövobehov skall se ut varför det inte är helt självklart hur långtgående prövobehovet får vara.

I ditt fall skulle jag säga att din nya arbetsgivare inte har något prövobehov. Under de senaste tre månaderna bör de ha fått tillräckligt med underlag för att avgöra huruvida du passar in på arbetsplatsen och om du klarar av att sköta arbetsuppgifterna. Är det dock så att den nya anställning kräver nya arbetsuppgifter som skiljer sig mycket från det du gjort under tiden på bemanningsföretaget kan de ha skäl att provanställa dig.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare