Protokollföring i förvaltningsdomstolar

Jag söker svar på frågan om vad som gäller för protokollföring i förvaltningsdomstol. Det enda jag hittar på nätet är en gammal och utgången lagstiftning.

Förordning (1979:575) om protokollföring m.m. vid de allmänna förvaltningsdomstolarna

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förvaltningsprocesslagen (FPL) reglerar protokollföring i förvaltningsdomstolar (2 § FPL). Reglerna avseende vad som ska antecknas under en muntlig förhandling framgår i 17 § som anger att anteckningar under en muntlig förhandling ska innehålla:

1.medgivanden,

2. bestridanden,

3. invändningar,

4. vitsordanden,

5. i korthet de omständigheter som parterna åberopar och bemötandena av dessa omständigheter, samt

6. den utredning som läggs fram vid förhandlingen.

Det finns inget krav på att anteckningarna skrivs ned just i ett protokoll utan rätten kan avgöra själv hur anteckningarna ska föras.

Förordningen från 1979 är upphävd. Förordning (2013:390) om mål i allmän förvaltningsdomstol har ersatt den och gäller idag istället. Förordningen kompletterar paragraf 17 i FPL. Det är framförallt paragraf 8-9 §§ som reglerar protokollföring i förvaltningsdomstolar.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om det är något mer du undrar över är du varmt välkommen att ställa en ny fråga.

Med vänliga hälsningar,

Elin AndrénRådgivare