Problem med högljudda och störande grannar i bostadsrätt

Hej! Har en barnfamilj som bor ovanför mig, bostadsrätt. Har haft mycket problem med dom pga. oljud, skrik, spring, flytta av möbler osv. Detta sker både dag och kvällstid, minst 5-6 timmar i sträck. Bett de att försöka dämpa sig, fått höra olika ursäkter så som att de är barn, klockan är inte ens 22 osv. Varit i kontakt med styrelsen som mer eller mindre avfärdat mig och sagt att jag får acceptera det då det är ett flerfamiljshus och att jag bör kontakta störningsjouren i sådana fall. Det börjar bli ohållbart till den graden att även mina gäster klagar på oljuden. Det är i princip konstant någon som hoppar på golvet. Hur/vad kan jag göra? Det känns konstigt att ringa till en störningjour 19.00 en tisdagskväll, men det börjar bli extremt jobbigt nu. Det är nästan på den nivån att jag starkt börjat fundera på att flytta. Tacksam för svar, Mvh E

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I det aktuella fallet blir bostadsrättslagen tillämplig, eftersom du skriver att det rör sig om bostadsrätt.

Enligt 7 kap. 9 § bostadsrättslagen ska bostadsrättshavare se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar. Vilka ljud som ska anses utgöra störningar är omdiskuterat. Enligt lagkommentarerna till nyss nämnda paragraf är det ett normalt inslag i boendet i ett flerfamiljshus att det förekommer vissa lindriga störningar precis som styrelsen sagt, men boendemiljön inte får försämras så mycket att en boende inte kan fungera på vanligt sätt. Jag törs inte garantera huruvida barnfamiljens oväsen kan räknas som en sådan otillåten störning eller inte, men jag förstår av frågan att oljudet är ett stort störningsmoment och problem som påverkar dig och att det är fler än du som reagerar på det störande beteendet.

Enligt 7 kap. 9 § andra stycket bostadsrättslagen ska föreningen ge den som stör en tillsägelse om att se till att störningarna upphör omedelbart om det rör sig om sådana otillåtna störningar. Föreningen ska också underrätta socialnämnden i er kommun och berätta om störningarna. Den som inte iakttar sina skyldigheter enligt 7 kap. 9 § bostadsrättslagen att inte utsätta andra för störningar riskerar att få sin bostadsrätt förverkad. Detta regleras närmare i 7 kap. 18 § femte punkten bostadsrättslagen.

Sammanfattningsvis ska alltså familjen som stör sägas till ifall det är en sådan störning som går utöver det man som boende ska behöva acceptera. Socialnämnden ska även underrättas. Att ringa till störningsjouren kan vara en god idé eftersom de då blir uppmärksammade om problemet. Jag vill även ge rådet att ta kontakt med Lawline på telefon eller mail så att du kan få ytterligare hjälp i ditt ärende.

Lycka till,

Nora TengnérRådgivare