Problem med elementen i en hyresrättslägenhet

Hej !

Har sedan 2 månader (då utomhustemperaturen sjunkit) haft bekymmer med värmen i min lägenhet (hyresrätt radhus fördelat på 2 plan).

Elementen i vardagsrummet vilket utgör mer än halva boende ytan på första våningen är ur funktion/ blir aldrig varma, trots att resterande element i fastigheten är HETA.

Hyresvärden är flertalet gånger kontaktad och har svarat på få av mina Mail meddelanden mm, men haft 2 besök av vaktmästare , samt en man som var här och mätte temperaturen.

Värmen i vardagsrummet ligger på 18-knappa 20 grader (uppmätt enligt föreskrift 1 m upp och i rummets mitt .

Golvtempen på 16-18 c

När de var här för att mäta värmen hade jag haft egna tillfälliga elelement på konstant i flera dagar, vilket jag även påpekade och meddelade min hyresvärd då den "avläsningen" blev allt annat än korrekt, efter detta görs ingenting och hyresvärden svarar ej heller på mina mail.

Fick även till mig att elementen där är styrda av termostater (givetvis) Och att det va bekymret, vilket ej är fallet då resterande är heta....

Vad kan jag göra nu ?

Och finns det någon referensram för att söka hyresrabatt för detta tex ?

Vet att detta "ärende" ligger precis under "olägenhets nivån" angående rekommendationerna för inomhustemperatur, men det är ytterst besvärande då jag har 2 små barn som fryser här hemma och knappt vill vistas på golvet mm pga av temperaturen yngsta är 5 månader och blir iskall på mycket kort tid trots filtar mattor mm.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har haft besvär med dina element och undrar om du har rätt till någon hyresnedsättning på grund av det inträffade problemet.

Hyresvärden ansvarar för lägenhetens skick under hyrestiden

Under hyrestiden är hyresvärden skyldig att se till att allt fungerar i lägenheten och att lägenheten är i sådant skick som på tillträdesdagen (12 kap. 15 § JB). Om det uppkommer skada eller annan brist i lägenheten som måste avhjälpas direkt är hyresgästen skyldig att genast meddela hyresvärden (12 kap. 24 § andra stycket JB). I en sådan situation har hyresvärden rätt att utan uppskov (omedelbart) få tillträde till lägenheten för att utföra nödvändig tillsyn eller förbättringsarbeten (12 kap. 26 § JB).

Hyresnedsättning och åtgärdsföreläggande vid brister i en hyresrättslägenhet

Hyresgästen har rätt till hyresnedsättning när lägenheten är i bristfälligt skick. Hyresgästen har dock inte rätt till hyresnedsättning för tid under vilken han betalt utan protest och utan att ha klagat över bristen.

Det finns också en möjlighet att ansöka om åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden. Åtgärdsföreläggande beslutas av hyresnämnden och innebär att hyresvärden ska ha exempelvis åtgärdat problemet med elementen före ett visst datum. För att hyresnämnden ska ta upp ditt ärende krävs att du skickar in en skriftlig ansökan. Det är kostnadsfritt att göra en sådan ansökan. I och med att hyresvärden inte svarar på dina mejl skulle jag råda dig att ta kontakt med hyresnämnden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare