Privatperson skattepliktig för sin uthyrning av tillgång?

Hej Hur vet jag om personen jag hyrt av betalar skatter på uthyrningen. Har hyrt med mitt bolag av privatperson med en hyra på 33000kr/mån i 30 månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på lawline med din fråga!

ersättning för uthyrning är en skattepliktig inkomst

Att få in ersättning för att hyra ut något är skattepliktigt (41:1 IL) (42:1 IL). Denna intäkt kommer alltså beskattas som kapital, då uthyraren är en privatperson.

Du kan ju inte veta med säkerhet att denne faktiskt betalar skatten, men om privatpersonen i fråga deklarerar på ett korrekt sätt så ska hen betala skatt på denna inkomst.

Hoppas det var svaret på din fråga!

Eles KarahalilovicRådgivare