FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/03/2019

Privat pensionssparande kan ibland undantas ur bodelning

Hej och tack på förhand

Min fru har rätt till tjänstepension från arbetsgivare. Hon har en bättre lön än jag, men jag är egen företagare och har sparat min privatpension i form av en pensionförsäkring och IPS. Jag vet att privat pensionsparande inräknas i en bodelning vid ev. skilsmässa !

Min fråga är finns möjlighet att min pensionsparande undantas och jämkas och jag kan behålla den när den andra har en tillräcklig god pension som inte ingår I bodelning?

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Tjänstepension och allmän pension ingår normalt inte i bodelning, som du redan vet, medan privat pensionssparande som utgångspunkt ingår. Det finns däremot en chans att få sitt privata pensionssparande helt eller delvis undantaget ur bodelningen (10 kap. 3 § tredje stycket ÄktB). Det gäller om det anses vara oskäligt att hela beloppet ska ingå, med hänsyn till era ekonomiska förhållanden och övriga omständigheter. Det skulle alltså kunna vara oskäligt att ditt pensionssparande ingår om din fru har mer tillgångar än du och sin pension tryggad, medan dina inkomster som pensionär främst är tänkt att komma från ett individuellt pensionssparande/försäkring. Oskälighetsbedömningen görs i varje enskilt fall, vilket gör att jag inte kan uttala något definitivt, men det kan absolut vara så att ditt pensionssparande undantas ur bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare