Prisets betydelse när förälder säljer fastighet till bröstarvinge

Hej! Jag har en fritidsfastighet som en dotter (har två döttrar) vill köpa av mig till dubbla taxeringsvärdet men den andra dottern anser att jag skall kolla marknadsvärdet och ta det priset . Kan hon ställa krav på att det skall säljas för marknadsvärdet? Till saken hör att jag är änka och fastigheten är min enskilda egendom enligt gåvobrev från mina föräldrar. Vad gäller den dagen jag är borta? Kan hon sedan kräva pengar av sin syster?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Du får sälja din fritidsfastighet för mindre än marknadsvärdet, eftersom du säljer till din dotter är huvudregeln att mellanskillnaden mellan försäljningspriset och marknadsvärdet räknas som förskott på arv, detta belopp kommer då dras av från hennes arvslott. T ex om marknadsvärdet på fastigheten är 1 000 000 och du säljer fastigheten för 800 000 så dras 200 000 från hennes arvslott. Om detta kan du läsa i 6 kap 1 § Ärvdabalken.

Vill du inte att mellanskillnaden ska anses som förskott på arv kan du skriva detta antingen i samband med köpet eller efteråt. Då kommer mellanskillnaden inte dras av från arvslotten.

Slutsats

Din andra dotter har ingen laglig rätt att kräva vilket pris du ska sälja din fastighet för, men om du säljer fastigheten för ett pris mindre än marknadsvärdet kommer mellanskillnaden ses som förskott på arv. Om du inte vill att det ska vara förskott på arv kan du skriva det och då kommer köpet inte ha någon inverkan på arvet oavsett vilket pris du säljer för.

Skulle försäljningspriset överstiga marknadsvärdet blir det inga förändringar i arvet.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare