Prisavdrag på köpeskilling vid fel uppgifter

Hej,

Jag och min fru köpte ett hus i december 2017. Har ytterligare en fråga. Enligt objektsbeskrivningen så ska köket vara nytt 2015, allt ska vara nytt. I veckan så gick ugnen köket och jag kontaktade Ikea som sålt den för att kolla garanti. De kunde från modell och serienummer se att just denna ugn var tillverkad under de första veckorna under 2013 och därmed såld under första halvan av 2013. Alltså är iaf spisen minst 2 år äldre än vad objektsbeskrivningen sa, och därmed så är troligen resten av köket även två år äldre. Är det något som vi ska acceptera, två är ju ganska mycket vad gäller ett kök?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dig fråga!

Fel i fastigheten

Köp av fast egendom regleras av jordabalkens 4 kapitel. Skulle det vara så som ni antar, att köket är äldre än vad som angetts, utgör detta ett faktisk fel. Om fastigheten avviker från vad som avtalats har ni som köpare rätt att göra påföljder gällande i form av prisavdrag och hävning. Detta följer av 4 kap. 19 § första stycke JB.

För att kunna häva köpet krävs det att felet är "av väsentlig betydelse" det ska alltså röra sig om ett omfattande fel (4 kap. 12 § JB). I vilket fall som helst tolkar jag inte det som att ni inte längre vill hålla fast vid köpet och kommer därför inte gå närmre in på detta.

Rätt till prisavdrag

I ert fall kan det alltså bli aktuellt med ett avdrag på priset eftersom fastigheten inte haft avtalade egenskaper.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare