Prioritering av begravningskostnader

Om den döda har skulder men sparade pengar på konto till begravning och skulderna betalas med försäljning av huset. Är de sparade pengarna säkra till begravningskostnaderna, så inte banken ta de pengarna? Skulderna är ca 400,000 och husets värde ca 1200,000. Huset säljs i dödsboet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga särskilda regler för i vilken ordning dödsboets skulder och kostnader betalas om de tillgångar som finns i dödsboet inte räcker till för att betala skulderna. Man brukar dock se till vilka regler som gäller för ett dödsbo som försatts i konkurs. Om banken har säkerhet i huset (såsom panträtt), betalas en sådan skuld ut först. Begravnings- och bouppteckningskostnader har dock företräde framför andra skulder som inte har någon säkerhet i någon viss egendom.

Eftersom att dödsboets skulder i detta fall är mindre än värdet av huset kommer alla skulder att kunna betalas. Det finns därför ingen anledning till att de sparade pengarna skulle tas i anspråk.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare