Preskriptionstiden för stöld

Hur lång är preskriptionstiden för stöld?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottets preskriptionstid är den tid från det att brottet har begåtts inom vilken man kan fastställa straffrättsliga påföljder. Efter denna tid har åklagarens rätt att väcka åtal gått förlorad.

Av 35 kap. 1 § brottsbalken framgår de olika preskriptionstiderna:

– Två år, om maxstraffet för brottet är fängelse i ett år,

– Fem år, om maxstraffet för brottet är fängelse i två år

– Tio år, om maxstraffet för brottet är fängelse i åtta år,

– Femton år, om brottet kan ge fängelse över åtta år,

– Tjugofem år, för brott som kan ge fängelse på livstid.

Stöld är ett brott som framgår av 8 kap. 1 § brottsbalken. Här framgår det att stöld kan ge max två års fängelse. Det innebär att preskriptionstiden för stöld är fem år. Efter dessa fem år kan åklagaren inte längre väcka åtal och inga straffrättsliga påföljder kan faställas.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare