Preskriptionstid på garagehyra

Min Brf har missat att fakturera mig för min garageplats under 4 år. Vid starten av hyresperioden frågade jag efter avgiften men de sa att den var inkluderad i avgiften för lägenheten. Jag släppte så saken. Nu har de upptäckt felet och vill fakturera mig. Nu påstår de att preskriptionstiden är 10 år. Jag har läst att den är två år för hyror. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns en preskriptionstid för hyresfakturor på två år enligt 12 kap. 61 § jordbalken. Denna preskriptionstid gäller dock från att hyresgästen lämnat bostadslägenheten eller garaget. En tvåårig preskription blir därför endast aktuell om du inte haft garageplatsen under mer än två års tid. Om du fortfarande har garageplatsen, eller om det är mindre än två år sedan du blev av med den, blir alltså denna preskriptionstid inte tillämpbar.

I sådana fall tillämpas istället som regel den generella preskriptionstiden på 10 år (2 § preskriptionslagen). Det finns även en kortare preskriptionstid på 3 år i preskriptionslagen, men denna tillämpas inte när uthyraren är en bostadsrättsförening och hyresgästen en medlem i föreningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare