Preskriptionstid för skadestånd

Hej.

När jag var ungefär 11-12 år gammal blev jag hundbiten, dvs för 11 år sedan.

Jag och en kompis gick på en väg och på trädgården bredvid vägen gick en ung tjej och rastade 2 hundar. En dobberman och en annan hund i samma storlek. Flickan var ungefär 16 år gammal på den tiden.

Vi gick förbi och rätt som det var sprang hundarna mot oss och flickan tappade greppet om båda två.

Varav båda hundarna sprang mot mig och min kompis. Min kompis hann iväg då han åkte skateboard ner för en backe. Jag hann däremot inte springa ifrån hundarna utan hundarna hann ifatt. Den ena hunden "den svarta dobbermannen" hoppade på mig bakifrån och bet mig i ryggen. Jag åkte in till sjukhuset och fick det omplåstrat, fick även en stelkrampsspruta om jag inte minns fel.

Pappa och min fasters man försökte därefter att anmäla skadan till försäkringsbolaget, men fick då svaret att vi skulle ta kontakt med hundägarnas försäkringsbolag.

Men hundägarna flyttade i samma veva ifrån byn och gick inte att få tag på via telefon.

Jag själv var inte så gammal då och visste inte så mycket om något.

Men det jag har med mig sedan dess är 2 skämmiga ärr efter bitmärket på ryggen och har sedan dess varit fruktansvärt rädd för okända hundar och tar största möjliga avstånd från dem.

Kan jag göra något nu när jag blivit äldre och mer medveten för att få ut någon som helst rättvisa av denna situation?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Reglerna om preskription återfinns i preskriptionslagen.

Huvudregeln är att en fordran preskriberas 10 år efter att den har tillkommit om inte preskriptionen har avbrutits innan 10 år, se 2 § första stycket preskriptionslagen.

Eftersom händelsen inträffade för 11 år sen har fordran redan har preskriberats.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare