FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott16/06/2021

Preskriptionstid för barnpornografibrott

Hej

För 13 år sedan tvingade en kille mig att skicka nakenbilder och hotade att sprida dessa. Eftersom jag då var under 15 år så är det barnpornografibrott. Är det preskriberat så det är för sent att anmäla nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till brottsbalken (BrB).

Precis som du nämner så kan barnpornografibrott bli aktuellt eftersom killen innehar en pornografisk bild av ett barn (16 kap. 10 a § BrB). Straffskalan för barnpornografibrott är fängelse i högst två år.

Hur lång preskriptionstiden för ett brott är beror på straffskalan för brottet. För brott som ger fängelse i högst två år så är preskriptionstiden fem år från att brottet begicks (35 kap. 1 § BrB). Men eftersom det rör sig om ett barnpornografibrott och du var under 18 år när brottet begicks så ska preskriptionstiden räknas från den dag du fyller 18 år (35 kap. 4 § 2 st. BrB).

Eftersom du inte har skrivit hur gammal du är idag så kan jag inte ge dig ett rakt svar på om brottet är preskriberat. Är det mer än 5 år sedan du fyllde 18 så är det fortfarande möjligt för dig att anmäla brottet. Det kan du göra hos polisen. Skulle det däremot ha gått mer än 5 år sedan din 18-årsdag så är brottet tyvärr preskriberat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alva LindsjöRådgivare