FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/01/2022

Preskriptionsfrist vid brott

Hej ! Blev knivhuggen i magen 1991 och fick sedan göra flera bråckoperationer bl a med förstärkningsnät . Nu har jag fått nytt bråck i ljumsken nedanför knivhugget , fick det när jag tränade situps för att stärka magmusklerna.

Undrar om det kan härledas till händelsen 91 och man kan få ersättning så långtg efter ?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

En skadeståndsfordran preskriberas enligt huvudregeln efter tio år.

Huvudregeln är att fordringar preskriberas efter tio år, Preskriptionslagen 2 §. Preskriptionstiden kan dock vara längre i vissa fall, eftersom en fordran om skadestånd för brott inte kan preskriberas före tiden för åtalspreskription av brottet har gått ut Preskriptionslagen 3 §.

Preskriptionstiden ser olika ut för olika typer av brott och beror på vad de olika brotten har för straffskala. Följande preskriptionstider gäller i förhållande till brottens straffskala:

- två år om brottet ej kan ge svårare straff än fängelse i ett år
- fem år om svåraste straffet är högre men inte över fängelse i två år
- tio år om svåraste straffet är högre men inte över fängelse i åtta år
- femton år om svåraste straffet är fängelse på viss tid över åtta år
- tjugofem år om fängelse på livstid kan följa på brottet
(35 kap. 1 § BrB).

Vissa brott preskriberas dock aldrig, så som exempelvis mord eller dråp (35 kap. 2 § BrB).

Det är svårt att veta om brottet i ditt fall är preskriberat då det krävs att jag vet vilket brott det rör sig om. Utifrån det du beskriver verkar det röra sig om en grov misshandel. I värsta fall skulle det kunna utgöra ett mordförsök, beroende på omständigheterna. En grov misshandel preskriberas efter 20 år (3 kap. 6 § BrB, 35 kap. 1 § 1 st. 3 p. BrB). Detta skulle innebära att möjligheten att väcka åtal är förfallen eftersom att det gått 21 år sedan händelsen ägde rum. I det fall det istället rör sig om ett mordförsök föreligger ingen preskriptionstid och det är således möjligt att åtala och eventuellt få skadestånd för detta, 3 kap. 1 § 35 kap 2 § 1 p, 35 kap 2 § 7 p BrB.

Hoppas detta var svar på din fråga. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig.

Med vänliga hälsning,

Sara DjogicRådgivare