FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/11/2014

Preskription för bodelning?

Hej! Vi håller på att skiljas. Snart blir det klart. Jag och min man har en stor (115 kv.m.) lägenhet tillsammans (båda våra namn står på kontraktet). Nu har jag köpt en mindre lägenhet som jag har fått ett lån för från banken. Att dela på den stora gemensamma lägenheten känns just nu så jobbigt (min man vill inte ens diskutera det) att jag inte vågar ta upp den frågan med honom nu. Min frågan till er är följande: Finns det någon tidsgräns för bodelning? Hur länge får jag vänta innan jag förlorar rätt till min del (om jag förlorar)? Och vad blir med min del om han gifter sig med en annan? Blir det hennes del då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Rätten till bodelning innebär i praktiken ett anspråk från den ene maken på den andre makens giftorättsgods. Detta giftorättsanspråk är enligt högsta domstolen inte föremål för preskription. I ett fall hade en make väntat ca 10 år med anspråk på bodelning vad gällde parternas tidigare gemensamma bostad. Då giftorättsanspråk inte kunde vara föremål för preskription samt att mannen hade en godtagbar förklaring som inte kunde lämnas utan avseende ansåg domstolen att han hade rätt till bodelning av fastigheten. Som skäl till dröjsmålet angav maken att barnen skulle få bo kvar i bostaden samt att den andre maken inte hade haft råd att lösa ut honom.

I ett annat fall hade maken dröjt 24 år med att framställa anspråk om bodelning. Då så pass lång tid förflutit utan någon rimlig förklaring ansågs maken ha nöjt sig med den fördelning som blivit eller eftergivit sin rätt till bodelning.

Rättsfallen finner du här:

https://lagen.nu/dom/nja/2009s437

https://lagen.nu/dom/nja/1993s570.

Som synes finns kvarstår rätten till bodelning även lång tid efter äktenskapsskillnad. En rekommendation är dock att inte dröja alltför länge med bodelning eftersom det kan skapa andra olägenheter och svårigheter.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare