Preskription av borgensåtagande samt uppsägning av hyresgäst på grund av avsaknad av borgensman

Har ett borgenskap för min systers hyreslägenhet sedan tio åt tillbaka. Vill nu komma ur detta borgenskap men hyresvärden säger att utan borgenär får min syster inte behålla kontraktet då hon har skulder hos kronofogden. Hon har skött hyresinbetalningar. Så min frågor är : 1. Finns det en preskriptionstid för borgen i den här situationen? Har hört talats om att det försvinner med automatik efter 3år om inget nytt avtal införs.

2. Kan hyresvärden kasta ut min syster, gäller inte besittningsrätten?

mvh

undrande syster

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Preskriptionstiden för ett borgensåtagande regleras i första hand i det borgensavtal man ingått. Om inte något har avtalats gäller en preskriptionstid på tio år enligt 2 § i preskriptionslagen. Det betyder dock inte att åtagandet upphör efter tio år automatiskt. För att det ska upphöra att det blivit något preskriptionsavbrott på tio år. Vad som utgör preskriptionsavbrott framgår av 5 § i preskriptionslagen. I det här fallet är det dock närmare till hands att istället säga upp borgensåtagandet. Om man står som borgensman får någons hyresavtal har man enligt 12 kapitlet 28 a § i jordabalken rätt att säga upp borgensåtagandet om det varat i mer än två år, med en uppsägningstid på nio månader.

Hyresvärden kan inte säga upp din systers hyresavtal enbart för att du säger upp ditt borgensåtagande. Att ett borgensåtagande för en hyresgäst sägs upp är ingen grund för att bryta besittningsrätten vilket gör att hyresvärden inte kan tvinga din syster att flytta enbart på den grunden. Om han är orolig att hon inte kommer kunna betala hyran kan han inte säga upp henne på grund av det förrän hon faktiskt missar en hyresbetalning med mer än en vecka (12 kap. 36 § jordabalken).

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor!

Lawline RådgivareRådgivare