FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/05/2014

Prenumerationsavtal

Hej! Jag är medlem i en golfklubb. En kompis som jobbar där tog betalt och fixade medlemskapet hösten 2012. Ifjol fick jag en faktura för 2013 som jag ignorerade eftersom jag inte förstått att medlemskapet rullar på. Den gick då direkt till inkasso och jag betalade för att inte få en prick. Nu fick jag en ny faktura och meddelade att jag inte vill vara medlem 2014. Då säger de att jag skulle ha sagt upp medlemskapet senast i oktober i fjol och att jag måste betala årets faktura. Jag har inte spelat golf sedan 2012 och alltså inte utnyttjat medlemskapet i år. De menar att jag fått information om reglerna när jag blev medlem.

Kan jag komma ur detta? Det är rätt mycket pengar..

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder Dig till Lawline. Inom avtalsrätten gäller grundsatsen att avtal ska hållas.  Det vill säga att avtalet i ditt fall fortsätter att löpa så länge som ingen av partnerna säger upp avtalet. Generellt gäller för ditt avtal att det är lagenligt att det forsätter att löpa på det här sättet som nu sker. I villkoren i ditt avtal antar jag det finns reglerat hur sättet för uppsägning sker. Till detta har nog Din golfklubb i sitt avtal angett att "avtalet löper tills vidare om ingen uppsäning sker". Oftast är detta kombinerat med en uppsägningstid och/eller ett senast datum för när man ska säga upp avtalet för att det inte ska fortsätta att löpa. Det du kan börja med att göra är att höra av dig till din golfklubb och berätta det du har berättat här, dvs. att du har betalat fastän du inte har spelat golf på över 2år. Oftast så brukar dem vara förstående, eller så kan du säga upp det där och då så att du slipper en ytterligare avgift. Inom avtalsrätten finns möjligheten att komma ur avtal som kan anses oskäliga (se 36§ i Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område, länk : Avtalslagen ). Detta kan endast en domstol avgöra, men om inte golfklubben är villiga att låta dig slippa betala avgiften kan du alltid säga att du tycker det är oskäligt att du ska betala för något som du inte använder dig av, och att du inte har förstått att avtalet skulle fortsätta och löpa (dvs. att det var ett prenumerationsavtal).Hoppas detta hjälper dig!
Vänligen,
Lawline

Lawline RådgivareRådgivare