FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt24/07/2020

Prekriptionstid för skadeståndstalan i samband med brott.

Min son var passagerare i en personbil då föraren med flit kör in i bergvägg då hen blir

dömd till grovt vållande till kroppsskada.

Detta hände 151223 går det fortfarande att

ta upp det när det gäller preskitions tiden.

Lawline svarar

Hej och tack att du väljer Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över preskriptionstiden för ett eventuellt skadeståndstalan för skador orsakade av brottet.

I regel gäller följer preskriptionstiden för skadeståndstalan åtalspreskriptionen. Dvs man kan föra en skadeståndstalan upp till att brottet i sig preskriberas.

I ditt fall, gällande grovt vållande till kroppsskada så är preskriptionstiden 10 år enligt 35:1 BRB.

Det innebär att ett skadeståndstalan kan föras i domstol upp till 10 år efter den brottsliga handlingen.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare