FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott22/07/2021

Polismärke vid registreringsskylt

Hej, jag funderar på att göra ett special tillverkat klistermärke under min personliga reggplåt på min bil med -(polisenslogga) POLISEN (Polisenlogga) - bryter jag mot någon lag, eller är detta möjligt för mig?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ifall en person obehörigen utgiver sig för att utöva myndighet så gör denne sig skyldig till brottet föregivande av allmän ställning, vilket påkallar påföljden böter eller fängelse i högst sex månader, alternativt fängelse i högst två år om brottet är att betrakta som grovt (17 kap. 15 § Brottsbalken [1962:700] [BrB]). Detsamma gäller om en person obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger sken av att denne tillhör en kår i det allmännas tjänst. Att tillägga ett polismärke under din personliga registreringsplåt kan uppfattas ge ett sken av att du skulle tillhöra poliskåren. Min juridiska uppfattning är således att en sådan skylt innebär straffansvar.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare