Polishämtning vid umgängessabotage?

Hej, Min exfru ägnar sig åt umgängessabotage. Ärendet är i Familjerätten men de kan inte göra något egentligen. Har nu inte träffat barnen på fyra månader. Min exfru har även anklagat mig för alting som finns på listan. Till och med våldtäkt, vilket hon tog tillbaka när hon förstod att det finns övervaknings kameror utanför mig.

Hur som helst.

Polishämtning av barnen. Jag vill inte utsätta dem för det men jag har inga alternativ. Min exfru bokar om mötena på familjerätten hela tiden och tiden bara går.

Vi har delad vårdnad.

Hur börjar jag processen för polishämtning?

Jag tror att barnen far illa på så sätt att X säger hemska saker om mig till barnen. Det har barnen tidigare sagt till mig också. De är 7 och 4 år.

Helt hemskt allting.

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Hur jag tolkar förutsättningarna och din fråga

Jag tolkar din fråga som att ärendet är på bordet i familjerätten i den kommun som du och barnen bor i, men att den hjälp som familjerätten kan erbjuda inte har hjälpt och att du anser att din exfru utsätter dig för umgängessabotage. Du skriver även att ni har delad vårdnad, och delad vårdnad (eller gemensam vårdnad som det också kallas) kan vara utformad på olika sätt, så jag utgår från att du åtminstone har rätt till umgänge med dina barn under vissa perioder (exempelvis vissa dagar i veckan, vissa helger, vissa tider på dygnet eller liknande).

Hur kan du gå vidare med ärendet?

Om du anser att du blir utsatt för umgängessabotage bör du först och främst påpeka det hos den familjerätt som har hand om ärendet. Där kan du påtala att du anser att den andre föräldern har gjort sig skyldig till umgängessabotage. Om familjerätten anser att det förekommit umgängessabotage kan de påtala det för din exfru, och göra henne medveten om att hon har gjort sig skyldig till brott mot umgängesrätten.

Om det inte skulle fungera, så är nästa steg att vända sig till tingsrätten med ärendet. Om det finns en dom eller avtal som reglerar hur umgängesrätten mellan dig och din exfru ska vara så kan du ansöka om verkställighet av din umgängesrätt hos tingsrätten. Om det däremot inte finns någon sådan dom eller något sådant avtal, så kan du också då vända dig till tingsrätten för att få till en sådan dom eller ett sådant avtal, som i sin tur sedan kan verkställas. Polishämtning kan vara en del av verkställigheten om inte andra medel från tingsrättens sida fungerar, men det är inte givet att tingsrätten i och med verkställighet beslutar om polishämtning eftersom det finns risk för att det påverkar barnet negativt.

Med vänliga hälsningar,

Jonathan LengyelRådgivare