FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott08/11/2018

Polisens behörighet att kräva urinprov

Hej!

Får polisen tvinga folk att lämna urinprov både kvinnor och män genom att rada upp dem utomhus längs med ett stängel? För att sedan låta dem kissa i en burk? Utomhus på en bakgård.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som huvudregel ska polisen förebygga och förhindra brott och rent allmänt se till att den allmänna ordningen i samhället bibehålls [2 § polislag]. En polis ska bara ingripa på ett sätt som är försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och andra omständigheter. Polisen får bara använda tvång om det behövs för att nå det resultat som avses, som exv. Få fram att någon begått en brottslig gärning [8 § polislag].

Kan polisen begära urinprov?

När det gäller polisens behörighet att kräva urinprov är detta något som omfattas av begreppet kroppsvisitation och även något som polisen får göra. För att polisen ska kunna kräva urinprov krävs det dock vidare att en s.k skälig misstanke finns och att det misstänkta brottet kan leda till fängelse [28 kap. 12 § RB]. För att en skälig misstanke ska finnas krävs det att polisen observerat något konkret som de anser vara misstänksamt. Deras ingripande kan inte bara baseras på att de hört rykten om att någon sysslar med något fuffens. Skälig misstanke kan exempelvis finnas om ni uppträtt på ett visst sätt som kan väcka misstanke om att ni är påverkade av narkotika eller någon annan drog. Givetvis ska ingripandet ske i proportion till misstanken och polisen ska därmed inte ingripa mer än nödvändigt. Nu vet jag inte exakt hur din situation varit utan kan enbart utgå från det du skrivit i din fråga. Därför kan jag heller inte avgöra om polisens agerande varit i proportion med hur misstänksamt ni uppträtt eller liknande.

Som huvudregel ska ett ingripande både motiveras och dokumenteras så att poliser inte gör ingripanden helt godtyckligt. När det gäller kroppsvisitation ska syftet med ingripandet anges och vad som framkom [27 § fjärde stycket polislagen, 28 kap. 13 § RB]. Det är därmed möjligt att kontrollera en polis agerande och om det varit tillåtet.

Som svar på din fråga skulle jag därmed vilja säga att det kan ha varit tillåtet för polisen att begära urinprov, förutsatt att det fanns en skälig misstanke för dem att anta att ett brott begåtts som kan leda till fängelse. Eftersom jag inte vet exakt vad som hänt kan jag inte uttala mig om deras ingripande varit korrekt. Misstanken måste ha baserats på något konkret som de upptäckt och de ska inte ingripa mer än vad som varit nödvändigt. Om du känner att polisen inte haft någon skälig misstanke och agerat på ett sätt som gått utöver vad som är proportionerligt kan du anmäla polismannen/männen till Justitieombudsmannen i en s.k JO-anmälan. Kom då ihåg att din anmälan blir en allmän handling vilket innebär att vem som helst kan begära ut den så länge inte något i din anmälan innehåller något sekretessbelagt som inte får lämnas ut enligt offentlighet- och sekretesslagen. Den/de polis/er du anmält kommer få reda på att det är du som anmält också.

Eventuellt skulle du kunna kontakta en åklagare som kan, om hen finner att en fällande dom kan meddelas, väcka talan mot polisen för tjänstefel om det visar sig att hen medvetet eller av oaktsamhet vid sin myndighetsutövning som polis åsidosatt vad som gäller för hans uppdrag som polis [20 kap. 1 § BrB]. Om hans åsidosättande bara varit i ringa [obetydlig] omfattning kan hen däremot gå helt fri från ansvar. Som huvudregel är det åklagaren som väcker talan i brottmål, men i vissa fall kan även målsäganden [du] väcka åtal vilket kallas enskilt åtal. När det gäller tjänstefel ska åklagaren primärt väcka åtal men om åklagaren inte tror att det går att få en fällande dom har du ändå själv en möjlighet att stämma polisen vid domstol för tjänstefel.

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör av dig om du undrar något mer.

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare