FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/08/2021

Polisanmäla grannar för hög och störande musik?

Hej,

i villaområdet jag bor i har jag grannar vars nyligen vuxna barn festar och skriker vid poolen med hög musik till långt in på natten. En gång var de ute och skrek i poolen kl 02:00. Vi har vid flera tillfällen bett dem att inte skrika så högt men de bara fortsätter och det dundrar musik på helgerna. Detta sker MINST en gång i månaden fastän vi har pratat med dem om det. Jag läste att det kan räknas som ofredande om man har sagt till dem och vill gärna polisanmäla för att få tyst på det. Frågan är om jag kan göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Från den 1 juli 2021 får polisen utfärda ordningsböter till de som spelar hög och störande musik. Detta beslut trädde ikraft som en åtgärd för att effektivisera lagföring av denna typ av brott.

Brottet klassas som förargelseväckande beteende och kan ge penningböter 16 kap. 16 § brottsbalken. Beslutet innebär alltså en ny tillämpning av redan befintlig lagstiftning.

Hög och störande musik?

På polisens hemsida går att läsa att det är upp till polis på plats att göra bedömningen av om musiken är att anse som hög och störande.

Avslutningsvis

Tanken med utvidgningen av bestämmelsen förargelseväckande beteende avseende hög och störande musik är inte att polisen omedelbart ska utfärda ordningsbot utan istället föra en dialog där de ber vederbörande sänka musiken eller flytta till en annan plats där de kan spela musik ostört. Om detta inte sker kan det därefter bli aktuellt med ordningsbot. Det är alltså möjligt för dig att tillkalla polis och polisanmäla detta.

Läs mer på polisens hemsida.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare