FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/09/2017

Polis misstänkt för dopingbrott

Hej!

Om en polis misstänks för dopningsbrott, får han lämna ett prov då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att polisen ska kunna kräva att en person misstänkt för brott ska lämna prov krävs det att personen är skäligen misstänkt för ett brott som kan leda till fängelse. Av lag (1991:1969) om förbud mot vissa dopningsmedel framgår det att ett brott mot lagen kan leda till fängelse. Är en person skäligen misstänkt (vilket innebär ungefär att det ska framstå som antagligt att personen har begått brottet) får polisen begära att ett urin- eller blodprov lämnas. Att personen som möjligtvis har begått brottet själv arbetar som polis spelar ingen roll. Att jobba som polis innebär inte att personen kan undgå straffansvar från brott som personen begår.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare