FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/06/2018

Pierca personer under 18 år, olagligt eller inte?

Hej,

Min 14-åriga dotter har i smyg gått och piercat sig. Jag undrar hur lagstiftningen ser ut kring detta. Vad har frisörsalongen för skyldigheter? Vad är den värsta typ av påföljd de kan tänka sig få?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige finns inga lagar som förbjuder exempelvis frisörsalonger att pierca personer under 18 år. Socialstyrelsen har bl.a. uttalat att man inte bör pierca någon under 18 år utan vårdnadshavares samtycke men det finns alltså inget förbud. Många salonger och liknande har åldersgränser på både piercingar och tatueringar men inte alla. Om det däremot uppstår komplikationer exempelvis en allvarlig infektion kan däremot en polisanmälan göras. Det kan dock göras även om personen fyllt 18 år. Miljöbalken reglerar också till viss del hur exempelvis hur företag som piercar ska göra det på ett säkert sätt men inga åldersgränser finns.

Något straff blir alltså inte aktuellt för den som har piercat din dotter. Det som gäller är att en person under 18 får inte ingå avtal (exempelvis pierca sig) utan vårdnadshavares samtycke. Detta innebär att avtalet är ogiltigt om inte frisörsalongen försäkrat sig om att din dotter var över 18 år enligt 9 kap. 1 § föräldrabalken (FB) Det innebär att den underåriga ska lämna tillbaka det den köpt och säljaren ska lämna tillbaka pengarna. Konsekvensen av detta vid en piercing blir dock inte stor eftersom det inte går lämna tillbaka själva håltagningen. Eventuella smycken som köpts i samband med detta går dock lämna tillbaka enligt 9 kap. 7 § FB.

Tyvärr är det alltså inte olagligt även om många anser att det är moraliskt fel att pierca exempelvis en 14-åring.

Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare