personnummer för EU-medborgare

Jag är en svensk medborgare som gift mig med en nederländsk medborgare i sverige och har en son tillsammans.

Men hon vill börja studera/jobba i sverige men allt är så svårt utan personnummer. Ska vi börja lämna in ansökan hoss migrationsverket?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din maka är EU-medborgare som har rätt att arbeta, studera eller bo i Sverige utan uppehållstillstånd. Hon har även rätt att starta och driva eget företag. Rätten för EU-medborgare att vistas i Sverige utan uppehållstillstånd kallas uppehållsrätt. Hon har uppehållsrätt om hon till exempel är arbetstagare, egen företagare, studerar eller har tillräckliga medel för hennes försörjning. Om din maka har uppehållsrätt i Sverige behöver ni inte kontakta Migrationsverket.

Som EU-medborgare har hon rätt att börja arbeta eller studera direkt efter att hon har kommit till Sverige. För att folkbokföra sig i Sverige och få ett svenskt personnummer behöver hon kontakta Skatteverket.

De som har flyttat till Sverige från utlandet och som planerar att bo här i ett år eller mer ska i de flesta fall vara folkbokförda här. När man blir folkbokförd får man ett svenskt personnummer och registreras som bosatt på en fastighet och en adress.

För att din maka ska bli folkbokförd måste hon anmäla att hon har flyttat till Sverige. Det gör hon via ett personligt besök på ett av Skatteverkets servicekontor. Du kan hitta mer information om folkbokföringen på Skatteverkets hemsida – här.

Din maka är EU-medborgare som är gift med svensk medborgare och hon kan ansöka om svenskt medborgarskap hos Migrationsverket efter tre år. Ni ska då ha bott tillsammans de senaste två åren. Det räcker inte med att ni är gifta med varandra, ni ska också bo tillsammans.

Vad gäller barnet kan man säga att i Sverige får ett barn fött efter 1 april 2015 till en svensk förälder automatiskt svenskt medborgarskap vid födseln. Barn födda före 1 april 2015 men efter 1 juli 2001 blir svenska medborgare från födelsen om mamma är svensk medborgare. Detsamma gäller om pappa är svensk medborgare och barnet föds i Sverige. Föds barnet utomlands blir barnet svensk medborgare om pappan är svensk och gift med barnets mamma.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Galina KrastevaRådgivare