Personligt betalningsansvar i näringsdrivande stiftelse

För styrelseledamöter i AB gäller ju numera en preskriptionstid på tre år vad gäller personligt betalningsansvar vid missad kontrollbalansräkning. Kan man anta att samma preskriptionstid gäller för styrelseledamöter i en näringsdrivande stiftelse som missat kontrollbalansräkning vid förbrukat stiftelsekapital?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Näringsdrivande stiftelser regleras i stiftelselagen (SL) (1994:1220) se här.

Underlåter en styrelseledamot i näringsstiftelse att, utan att dröja, upprätta en kontrollbalansräkning vid förbrukat stiftelsekapital svarar han eller hon för dem förpliktelser som uppstår för stiftelsen (7 kap. 1 och 3 §§ SL). Talan om ersättning för näringsstiftelsen kan inte väckas mot styrelseledamöter om det löpt tre år från att de, som det avses i din fråga, försummat skyldigheten att upprätta kontrollbalansräkningen när den borde ha upprättats (5 kap. 5 § SL).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare