FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag02/06/2018

Personligt betalningsansvar i AB

AB som jag är delägare i 50% aktierna är

mina privat. Vi begär strax KK.

Kommer kronofogden ta mina privata pengar

På mina privata konton??

Med vänlig hälsning,/ D

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om aktiebolag finner du i aktiebolagslagen (ABL), du hittar den här.

Det mest kännetecknande för ett aktiebolag är att inte ägarna är personligt ansvariga, din privatekonomi är helt skild från företagets ekonomi. Det betyder att normalt sett blir inte en aktieägare personligt betalningsansvarig för bolagets skulder (1 kap. 3 § ABL). Det finns dock vissa regler som gör att vissa företrädare för bolaget kan bli personligt ansvariga under vissa omständigheter.

Som styrelseledamot kan man bli personligt betalningsansvarig i vissa fall (25 kap. 18 § ABL). Om 1) kontrollbalansräkning inte upprättats inom en till två månader från att det har funnits skäl att upprätta en sådan, 2) om en första kontrollstämma inte hålls då kontrollbalansräkningen visar på kapitalbrist, 3) om det finns en registrerad revisor och kontrollbalansräkning som lagts fram på den första kontrollstämman inte har blivit granskad av revisorn och ägarna beslutar att driva företaget vidare (samma gäller för andra kontrollstämman), 4) om det beslutats att likvidera bolaget: om likvidationsansökan inte lämnas in inom två veckor efter första kontrollstämman (samma tidsfrist gäller i förhållande till en andra kontrollstämma), 5) om det inom 8 månader från den första kontrollstämman det inte ännu hållits en andra kontrollstämma om kontrollbalansräkningen på första kontrollstämman visade kapitalbrist, och 6) om det beslutas på den andra kontrollstämman att bolaget ska drivas vidare trots att aktiekapitalet inte är helt återställt.

Som aktieägare kan man bli personligen betalningsansvarig om man med vetskap om att bolaget är skyldig att gå i likvidation (enligt 25 kap. 17 § första stycket ABL) ändå deltar i ett beslut att fortsätta bolagets verksamhet (25 kap. 19 § ABL). Dock endast för tidpunkten från att ansökan om likvidation senast skulle ha lämnats in.

Man kan även, som företrädare för bolaget, bli personligt ansvarig för bolagets skatteskulder (enligt skatteförfarandelagen 59 kap. 13 §). Som företrädare räknas normalt främst styrelseledamot och VD. Det krävs dock att företrädaren agerat uppsåtligt eller grovt oaktsamt.

Utgångspunkten är som sagt att man i ett aktiebolag inte blir personligt ansvarig för bolagets skulder, det är alltså endast i undantagsfall där likvidation av bolaget inte har gått rätt till så kan man bli personligt ansvarig.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare