FrågaAVTALSRÄTTAvtal03/02/2015

Personligt betalningsansvar, handelsbolag

Hej.

Jag undrar om man kan bli betalningsskyldig för en faktura som är skickad till ett avvecklat företag?

Jag och min fru hade ett handelsbolag t.o.m 20081231

som vi då avvecklade.

I februari -08 så köpte vi annons och ingick därmed ett avtal gällande 6500kr fördelat på 2 fakturor. Fakturorna betalade vi under hösten-08.

Sen avvecklade vi handelsbolaget och trodde att allt var grönt.

Men nu fick vi ett kuvert som var adresserat till vårt handelsbolag ,där handelsbolaget var överkryssat och min frus namn skrivet på kuvertet.

Då var det en faktura från 2009 på 2395kr och ett brev att ett annat företag hade övertagit fakturan.

Avtalet vi hade skrivit under var också bifogat, där vi upptäckte att om vi inte sade upp avtalet så hade de rätt att fakturera 2395kr per år.

Så det vi undrar är vi betalningsskyldiga fastän vi har avvecklat handelsbolaget?

De skrev att de hade skickat ut påminnelser men de har varit adresserade till den butiken vi hade , så antagligen har de åkt i soporna eftersom butiken har ett annat namn nu.

Lawline svarar

Hej, och tack för er fråga!

Ett handelsbolag är visserligen en så kallad juridisk person vilket bland annat innebär att avtal kan ingås i handelsbolagets namn. Trots att handelsbolaget är en juridisk person är bolagets ägare solidariskt ansvariga för bolagets skulder, till skillnad från i ett aktiebolag där aktiebolaget i sig svarar för bolagets skulder. Detta framgår av 2 kap 20 § lag om handelsbolag och enkla bolag. Att ägarna svarar solidariskt för bolagets skulder innebär att fordringsägaren kan rikta sitt krav mot vem som helst av dig och din fru och att det sedan är upp till er att reglera kostnaderna mellan er. Detta gäller även om handelsbolaget har avvecklats.

Med anledning av det sagda är din fru dessvärre skyldig att betala fakturan. En preskriptionstid på tio år gäller för fakturor mellan näringsidkare så fordran är fortfarande gällande trots tiden som förflutit sedan avtalet ingicks.

Har ni ytterligare frågor är ni välkomna att kontakta oss igen.

Mvh

David IngvarssonRådgivare