FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag27/06/2019

Personligt betalningsansvar för aktieägare

Om styrelsen har avgått och det finns två aktieägare på 60% och 40 % och aktiebolaget går i konkurs, vem blir betalningsskyldig?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline!

En grundprincip i aktiebolagsrätt är att aktieägare är fria från personligt betalningsansvar. Det innebär att vid konkurs riskerar man endast att förlora det kapital som investerats i bolaget. För att bland annat motverka missbruk av bolagsformen och skydda borgenärer har man dock inför några bestämmelser som bryter igenom principen i 25 kap Aktiebolagslagen.

Bestämmelserna är utformade på ett sätt som ger framförallt styrelsen en skyldighet att agera när bolaget är underkapitaliserat. En sådan skyldighet är att styrelse genast måste upprätta en kontrollbalansräkning när det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet, 25 kap 13 § ABL. Om det bortses ifrån riskerar styrelsen att bli ansvarig för alla förpliktelser som uppkommer under den tid som underlåtenheten kvarstår.

Om styrelsen upprättar en kontrollbalansräkning och det framkommer att bolagets egna kapitala understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet ska en kontrollstämma hållas. Om det på stämman beslutas att verksamheten ska fortsättas måste en andra kontrollstämma hållas senast 8 månader efter. Om det egna kapitalet fortfarande understiger det registrerade aktiekapitalet ska bolaget begäras i likvidation. En aktieägare som har vetskap om att bolaget måste träda i likvidation kan bli personligt betalningsansvarig för förpliktelser efter denna tidpunkt, 25 kap 18 § ABL.

Vid frågan om hur ansvaret ska fördelas svarar berörda parter solidariskt. Det betyder att aktieägarna och/eller styrelsen ansvarar kan krävas på hela det utestående beloppet. Skulle en aktieägare tvingas betala ett högre belopp än sin andel i bolaget uppstår en fordring på det överstigande beloppet mot övriga parter.

Hoppas det besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare