FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag24/05/2013

Personligt ansvarig för ekonomin i aktiebolag

Jag är suppleant i ett aktiebolag men har aldrig deltagit i några beslut eller möten. Ett finansbolag har sökt AB bolagets ägare utan resultat. AB har obetalda fakturor till ett ett finansbolag. Finansbolaget har ringt mej flera gånger även varit på ett personligt besök hos mej i min bostad och hotar med jag måste ta mitt ansvar för skulden och betala. Enligt finansbolaget har jag ett ekonomiskt ansvar i Aktiebolaget!? Kan det verkligen vara sant? AB betyder väl att man inte är personligen ansvarig för ekonomin.

Lawline svarar

Hej,

När styrelsen företräds av en suppleant har denne enligt 8:3 ABL samma rättigheter och skyldigheter som en ordinarie styrelseledamot. Detta betyder att om du deltar i styrelsearbetet kan du komma att bli personligt ansvarig om styrelsen bryter mot någon av de regler som genererar personligt ansvar. Styrelsen kan bli personligt betalningsskyldig om de inte fullgör sin plikt enligt 25:13 och 25:18 ABL att upprätta en kontrollbalansräkning.

Om du inte deltar i styrelsearbetet överhuvudtaget kan du inte anses betalningsskyldig för aktiebolaget.

Vänliga hälsningar,

Emily TöyräRådgivare