FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/10/2019

Personligt ansvar som suppleant

Hej

Jag gick med på att vara suppleant för en väns konsultfirma där han är enda anställd.

Jag har inte sett årsredovisning en enda gång, aldrig fått betalning av någon slags och inte signerat någonting förutom när firman startades år 2016. Jag skulle vilja fråga er hur bunden jag är, vilka konsekvenser kan min privat ekonomi påverkas om han inte sköter sin firma väl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår i denna framställning från att konsultfirman är ett aktiebolag då inget annat framgår av frågan.

Huvudregeln är att styrelseledamöter och aktieägare inte har något personligt ansvar för exempelvis de skulder som bolaget har ådragit sig. Det finns dock vissa undantag från denna huvudregel. Ett exempel är att styrelseledamöterna kan bli personligt betalningsansvariga om de inte fullgör sin plikt (enligt 25 kap. 13 § och 25 kap. 18 § Aktiebolagslagen) att upprätta en kontrollbalansräkning när det egna kapitalet understiger hälften av aktiekapitalet.

En suppleant har samma rättigheter och skyldigheter som en styrelseledamot när denne "rycker in" istället för styrelseledamoten, se bl.a. 8 kap. 3 § och 8 kap 20 § Aktiebolagslagen. Suppleanten kan då också komma att bli personligt betalningsansvarig för de beslut som fattats medan suppleanten deltagit i styrelsearbetet. En suppleant kan dock aldrig bli personligt betalningsansvarig för något som beslutats när denne inte varit inkallad och deltagit i beslutsfattandet.

Det framkommer av frågan att du inte varit aktiv och inte tagit del i några beslut, vilket innebär att du heller inte kan ha något personligt ansvar exempelvis vid en konkurs. En suppleant ansvarar bara för sådana beslut som suppleanten deltagit i.

Hoppas svaret har varit till någon hjälp!

För vidare rådgivning rekommenderar jag dig att vända dig till Lawlines telefonrådgivning alternativt Lawlines juristbyrå.

Hugo Snöbohm HartzellRådgivare