Personlig konkurs och skuldsanering

Hej!

Att gå i personlig konkurs, är det detsamma som skuldsanering? Är det skillnad mellan dessa två rättsliga begrepp eller betyder det samma sak? Är personlig konkurs detsamma som skuldsanering? Om en blivande jurist har stora skulder och flera betalningsanmärkningar, och blir tvungen att ansöka om skuldsanering, har denna blivande jurist möjligheter att få arbeta som jurist i framtiden eller är det kört? Har hört att om en jurist har försatts i personlig konkurs så har han/ hon ingen chans att få komma med i advokatsamfundet. Därav frågan om personlig konkurs är detsamma som skuldsanering ?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Personlig konkurs innebär att en person inte fritt får förfoga över sin egendom under konkursen. Tingsrätten utser istället en konkursförvaltare som tar reda på vilka tillgångar och skulder som finns och ser sedan till att skulderna betalas med personens tillgångar. Man blir inte skuldfri om man försätts i personlig konkurs utan de skulder som finns kvar efter konkursen kan man krävas på senare. En personlig konkurs är alltså inget sätt att bli skuldfri på.

En person som är på obestånd, vilket innebär en inte tillfällig oförmåga att betala sina skulder, kan själv ansöka om att bli försatt i konkurs. En ansökan kan även göras av en fordringsägare, vilken är någon som har en skuld att driva in. Beslutet tas av tingsrätten.

Man har en skyldighet enligt lag att ge konkursförvaltaren alla de upplysningar denne behöver samt medverka till att denne får all den hjälp som behövs. Andra konsekvenser av en personlig konkurs är t.ex. att man ej får bedriva näringsverksamhet eller vara företrädare för juridiska personer.

Skuldsanering innebär att du som är svårt skuldsatt slipper betala hela eller delar av dina skulder. I normala fall får du en avbetalningsplan på fem år. Om du sköter dina betalningar så kommer du att vara skuldfri när de fem åren gått.

Om du redan har låg inkomst och inte kan betala någonting kan du få skuldsanering ändå, men utan någon betalningsplan.

Hoppas du fick svar på det du undrade över.

Vänliga hälsningar,

Grete Gøtzsche FrederiksenRådgivare