FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/06/2019

Personlig ersättning vid bodelning

Snälla, rara lawline!!!

Jag är en svårt sjuk 51-årig kvinna.

Min man lämnade mig för min vännina för 4 månader sedan. Han tog ut snabb skiljsmässa på distans mot att att han lät mig sitta i orubbat bo i 1 år.

Hans nya kärlek är dyr i drift o nu försöker han ogiltigförklara vårt avtal vilket han inte kan eftersom jag tog hjälp av advokat. För 10 år sedan var jag med om en olycka vilket är den som gjort mig svårt sjuk. Jag är sjukersatt på halvtid.

Min fråga är:

Jag har vid två tillfällen fått ut sammanlagt 620 000 kr i förtidskapital.

och ca 115000 kr i invaliditetsersättning. Ingår detta i en bodelning?

Jag behöver verkligen de pengarna då min sjukdom, som jag utvecklade vid olyckan, bryter ner mig. Om 5-10 år säger läkarna att jag sitter i rullstol. Inte är det väl rimligt att han ska ta del av de pengarna. Han är ju frisk och har bra lön. Jag trodde aldrig att detta skulle hända efter 31 år tillsammans så jag har lagt pengarna i gården.

Mycket tacksam för snabbt svar då jag är så orolig och ledsen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är tråkigt att höra att du sitter i en så stressad situation!

Jag tolkar din fråga som att du lagt in värdet av dessa ersättningar i det gemensamma boendet med tanke på den näst sista meningen i din fråga. Förhåller det sig på det sättet kan det handla om surrogation, alltså att det finns egendom som trätt istället för de ersättningar du nämnde.

Enligt äktenskapsbalken 10 kap. 2 a - 3 §§ undantas ersättningar för personskada och ersättningar som är av sådan personlig art att den inte är överlåtbar, vilket i doktrin har beskrivits som t ex invaliditetsersättningar. Det tillkommer dig att bevisa att dessa särskilda tillgångar lades in i egendomen, lyckas det så finns det en chans att det undantas från bodelningen eftersom det framgår av den sista meningen ÄktB 10 kap 2 a § 1 st. att även egendom som trätt i stället ska undantas.

I annat fall kommer ju gården delas lika mellan er enligt ÄktB 11 kap. 3 §.

Skulle du ha svårt att komma överens om detta med ditt ex finns alltid möjlighet att antingen skaffa ett eget ombud på samma sätt som du gjort i den tidigare situationen eller ansöka om en bodelningsförrättare enligt äktenskapsbalken 17 kap. hos tingsrätten.

Hoppas att du fått hjälp på vägen och att minnet av exet och den så kallade väninnan bleknar fort!

Lycka till!

AnnaSara JariusRådgivare