FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott25/03/2020

Person låtsas vara polis på telefon

Hej! Jag funderar att anmäla polisen/polistjänstemannen i Lund för en händelse sommaren 2019. Vederbörande ringde på min telefon, och uppgav följande "jag vill informera dig om att din hustru är avliden".

Jag befann mig i skogen där två personer erbjöd sig att följa mig hem, Jag är inte frisk eftersom jag drabbats av en stroke 2014. Jag förstod ganska omgående att informationen inte kunde vara riktig, eftersom jag lämnat min bostad en kort tid innan. Eftersom jag inte kände mig ok, följde personerna mig hem, och vi konstaterade tillsammans att min hustru var i full vigör.

Min hustru försökte få tag på uppringaren, vilken skulle kontakta oss för att reda ut den uppkomna situationen. Vi har aldrig hört av uppringaren, därför är jag inne på att göra en anmälan, men känner ej till brottsrubriceringen? Jag kan även nämna, att jag själv arbetat som polis, och vet hur en tjänsteman skall gå till väga i nämnda händelse. Uppringaren har brustit i allt vad som är brukligt i den uppkomna situationen.

Med vänlig hälsning H---n N-----n, B--------------n 43 c, 2-- --H-------n. tfn 0--------1

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Det har på senare tid förekommit en ökning av brottet Föregivande av allmän ställning (Den gröna texten leder till lagen som förbjuder detta om du klickar på den). Detta går ut på att en person som inte är behörig myndighetsutövare låtsas som att den är det. Det är ofta kopplat till bedrägeriförsök över telefon.

Det är sannolikt att någon försökte frambringa en reaktion hos dig som hade givit dem möjlighet att lura dig på pengar eller annat av värde.Du var dock snabbtänkt och klarade dig undan detta.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med polisen för att anmäla att du har blivit utsatt för detta brott, eftersom brott bör anmälas om möjligt. Dessutom kommer en märkbar ökning av en viss typ av brott sannolikt leda till att Polisen uppmärksammar dem mer, men detta kräver at de anmäls.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga, och hoppas detta inte drabbar dig igen

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare