Permanent uppehållstillstånd pga. anknytning när det tillfälliga uppehållstillståndet löper ut?

Hej, min sambo sedan 5 år fick tillfälligt uppehållstillstånd i Juni 2017 i tre år. Han har flyktingstatus då han har konverterat från islam till kristendom och kommer från Afghanistan. Han är 35 år ska jag kanske tillägga så det är ingen ensamkommande. Min fråga är om han kan få permanent uppehållstillstånd då han är tillsammans och sambo med mig som är svensk eller riskerar han att bli utvisad då det tillfälliga uppehållstillståndet löper ut. Vi är så oroliga och vill definitivt inte tvingas flytta till ett så farligt land som Afghanistan. Borde vi gifta oss eller räknas sambo som att vara gift? Är tacksam för råd av Er. Har frågat Migrationsverket men får olika svar och vet inte riktigt om man kan lita på dem.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om uppehållstillstånd finns i utlänningslagen och lag om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige (tillfälliga lagen). Utlänningslagen är subsidiär i förhållande till den tillfälliga lagen, dvs. om det finns bestämmelser i den tillfälliga lagen som avviker från utlänningslagen så ska dessa gälla (1 kap. 1 a § utlänningslagen).

Uppehållstillstånd pga. anknytning

Uppehållstillstånd ska bl.a. ges till en utlänning som är make eller sambo till någon som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige (5 kap. 3 § första stycket p. 1). Utifrån din fråga utgår jag ifrån att din sambo har fått uppehållstillstånd pga. anknytning till dig.

Huvudregeln är att uppehållstillståndet vid det första beslutstillfället ska vara tidsbegränsat (5 kap. 8 § utlänningslagen). En utlänning som exempelvis pga. ett samboförhållande haft det tillfälliga uppehållstillståndet i två år, får ges ett permanent uppehållstillstånd (5 kap. 16 § andra stycket utlänningslagen).

Sammanfattning

Din sambo har för tillfället ett tidsbegränsat uppehållstillstånd. Efter att ha haft det uppehållstillståndet i två år, kan han ansöka om att få ett permanent uppehållstillstånd enligt ovan. För ytterligare information råder jag dig att ta kontakt med Migrationsverket. Det finns mycket information på deras hemsida.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Niki Moini MostofiRådgivare