Permanent uppehållstillstånd på grund av anknytning och svenskt medborgarskap

Hej! Jag är holländsk medborgare med svensk PUT sedan 2008. Jag bor och jobbar i Sverige sedan 2008. Jag har en rysk flickvän och vill gifta mig med henne. Kommer hon att få rätt till permanent svensk uppehållstillstånd och medborgarskap? Tack på förhand. Mvh

Lawline svarar

Jag utgår från att ni vill att hon får permanent uppehållstillstånd och medborgarskap på grund av hennes anknytning till dig. Snabbaste sättet är att hon ansöker om permanent uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig hos Migrationsverket så snart som möjligt. Migrationsverkets handläggningstid uppgår uppemot två år just nu. Under handläggningstiden har hon rätt att bo med dig i Sverige. Hon kommer att få permanent uppehållstillstånd om ni har ett genuint förhållande, men det kommer som sagt troligtvis att dröja ett par år. Hon ska fylla i blankett 160011 hos Migrationsverket, ni hittar den här.Hon kan ansöka om svenskt medborgarskap fem år efter det att hon bosatte sig i Sverige. Hör av dig om något är oklart eller om ni vill att vi fyller i ansökan åt er.

Soroosh Parsa / soroosh.parsa@lawline.se

Soroosh ParsaRådgivare