Permanent uppehållstillstånd för person som inte är EU-medborgare?

Kan jag ansöka om permanent uppehållstillstånd om jag inte är EU-medborgare?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågan om uppehållstillstånd regleras i utlänningslagen (UtlL). Enligt 5 kap. 1 § UtlL har flyktingar, alternativt skyddsbehövande och övriga skyddsbehövande rätt till uppehållstillstånd. Uppehållstillståndet ska enligt 5 kap. 1 § 3 st. UtlL vara permanent eller gälla i minst tre år.

Dock gäller från och med den 20 juli 2016 till och med den 19 juli 2019 en lag som kallas för begränsningslagen (BegrL). Denna lag stadgar enligt 5 § att alla uppehållstillstånd som beviljas under denna tid ska vara tidsbegränsade och gälla i tre år. 4 § BegrL stadgar också att uppehållstillstånd inte meddelas på skyddsgrunden övrig skyddsbehövande.

Som EU-medborgare som arbetar, studerar eller bor i Sverige behöver man inte ha uppehållstillstånd, utan man kallar istället denna rätt att vistas i Sverige för uppehållsrätt.

Du kan alltså ansöka om uppehållstillstånd i Sverige om du inte är EU-medborgare, men så länge begränsningslagen gäller kommer ditt uppehållstillstånd inte att kunna bli permanent utan endast tidsbegränsat.

Ansökan om uppehållstillstånd gör du hos Migrationsverket.

Hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen,

Emma FagerbergRådgivare