Permanent uppehållstillstånd, avsaknad av godkänt hyreskontrakt

Hej. Jag och min fru har en process med migrationsverket med en ansökan om permanent uppehållstillstån för henne för att få komma från Gambia till mig här i Sverige. Nu har jag fått email från migrationsv där dom vill att jag ska komma in med ett intyg från min hyresvärd, där det ska framgå att han får hyra ut i andra hand till mig av bostadsrättsföreningen. Men min hyresvärd säger att föreningen inte tillåter honom att göra det, han har gjort det ändå till mig. Vad gör jag med migrationsv? Kommer dom att avslå alltihop? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga.

Ja det finns tyvärr en risk att de kan avslå er ansökan om uppehållstillstånd. När det gäller s.k. "anhörighetsinvandring" så är 5 kap 3b § Utlänningslagen (UtlL) tillämpbar.

Den stadgar två stycken rekvisit som båda måste vara uppfyllda för att uppehållstillstånd ska godkännas.

1. Anknytningspersonen, dvs. du, ska kunna försörja sig och

2. Anknytningspersonen ska ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för både sig och den sökande (dvs. både för dig och din fru).

Dessutom gäller en begränsande lag under perioden: 20/7 2016 - 19/7 - 2019 - den s.k. "Begränsningslagen" (BegrL) - Lag (2016:752) om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige.

Enligt 9 § BegrL gäller än strängare krav för ansökningar under denna period. Den ställer även upp att du ska kunna försörja både dig själv och din fru.

Din situation

Det problematiska i din situation är att du måste kunna visa att du har en bostad av tillräcklig storlek och standard för både dig och din fru. Om du har hyrt en lägenhet utan godkännande från bostadsrättsföreningen, så kommer det troligen anses som du inte alls har någon bostad. Du uppfyller då inte rekvisiten/förutsättningarna för att uppehållstillstånd ska godkännas.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och behöver du ytterligare hjälp är du välkommen att ta hjälp av vår juristbyrå. Du når dem enklast på bokning@lawline.se.

Med vänliga hälsningar

Cornelia NajafiRådgivare