Permanent bo - bostadsrättslägenhet

Hej,

Jag har en fråga angående bostadsrätt. Jag bor och arbetar en del av året i Sverige och resten utomlands. Jag äger en bostadsrätts lägenhet i Sverige och har använt det i flera år. Nyligen blev jag kontaktat av bostadsrättsföreningen som anser att jag inte bor permanent i lägenheten.

Hur definierar man att "permanent bo" i en bostadsrättslägenhet och hur kan det provas att man är permanent bosatt i lägenheten?

Tack i förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det tycks inte finnas någon direkt definition på permanent bo inom fastighetsrätten. Däremot har hovrätten kommit med ett mål där frågan prövats, Svea Hovrätts beslut i mål nr ÖH 2143-00. Där dömde hovrätten till fördel för bostadsrättsföreningen. Omständigheterna i målet var som sådana att en man köpte en lägenhet utan avsikt att bosätta sig i den. Han skulle istället överlåta den till sin dotter. Bostadsrättsföreningen hade då rätt i att neka honom medlemskap för att han inte ansågs permanent bo i bostaden.

Prövningen av om du permanent bor i bostadsrätten sker hos hyresnämnden och du bör därför vända dig till dem.

Med vänliga hälsningar,

Nelly CornetegRådgivare