FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2020

Pengar på konto

Min man och jag har varit gifta i 17 år. Vi har två barn i tonårsåldern. Jag har nu begärt skilsmässa. Vi har inget äktenskapsförord. Min man har varit den som haft ansvar för vår ekonomi och haft tillgång till alla våra konton, medan jag endast haft tillgång till mina egna konton. Jag har litat på honom. Det har nu visat sig när jag går igenom mina konton att han under många år systematiskt har fört över pengar från min lön till hans egna konto för eget syfte samt tagit pengar från mitt fondkonto där jag sparar till pension varje månad. Det är stora belopp på över en halv miljon kronor. Hur ser mina förutsättningar ut att få tillbaka mina pengar vid bodelning? Vi äger ett gemensamt hus där tanken är att jag skall bo kvar samt att barnen stadigvarande skall bo hos mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline! Jag hoppas att vi kan hjälpa dig.

Reglerna om äktenskap finns i äktenskapsbalken (ÄktB). Där framgår att efter en skilsmässa så ska en bodelning genomföras. En bodelning är som namnet indikerar en process där man delar "boet" helt lika, 11 kap. 3 § ÄktB. Boet är allt som är giftorättsgods, 10 kap. 1 § ÄktB. Giftorättsgods är alla tillgångar, detta inkluderar pengar på konton, bilar och fonder. De enda som undantas - som huvudregel - är enskild egendom, 7 kap. 1 § ÄktB. Eftersom ni inte har något äktenskapsförord så kommer inte pengarna på hans konton vara enskild egendom, 7 kap. 2 § ÄktB. Ingen av de andra sätten för egendom att bli enskild är nämligen inte tillämpliga, 7 kap. 2 § ÄktB. Detta innebär alltså att pengarna som din före detta har tagit ska ingå i bodelningen. Vid bodelningen kommer du alltså har rätt till hälften på samma sätt som din make, 11 kap. 3 ÄktB. De gör sålunda inte så stor skillnad vems pengarna är om de inte är så att någon av er har stora skulder som ni får göra avdrag för, 11 kap. 2 § ÄktB.

Är så fallet så kan de vara värt för dig att försöka bevisa att de är dina pengar. Detta kan du göra genom att visa på bak utdrag och dylikt. Kan du vidare visa på att de var din man som skötte ekonomi - till exempel genom vittnesmål så stärks din position.

Jag hoppas detta- i vart fall delvis - besvarar din fråga.

Med vänliga hälsningar

Karl MontalvoRådgivare