FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/08/2018

Pengar och hundar vid bodelning mellan sambo

Hej,

Vill gärna kolla upp några grejer när nu min sambo och jag ska gå skilda vägar!

Han vann en rätt så stor summa pengar för 4 år sedan och då var vi sambos redan, är de något som vi nu ska dela på de som finns kvar eller är allt hans?

Så har vi 2 hundar som han tycker ska stanna hos honom även om jag gör mycket mera med dem och även har den möjligheten att ha dem även om jag kommer att bo i lägenhet! Har föreslagit om att vi kunde dela vårdnaden på dem och köra 2 veckors pass, är de ett juste förslag av mej enligt er?

Tack på förhand!

Marika Hansson

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du och din sambo tycks ha bott tillsammans en längre tid blir sambolagen (SamboL) tillämplig. Av 2 § framgår det att ett samboförhållande upphör när samborna flyttar isär (se punkt 2). I ett sådant fall finns det möjlighet att göra en bodelning, vilket innebär att er samboegendom ska delas lika mellan er (se 8 §). Av lagens 3 § framgår att samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, under förutsättning att det köptes för gemensam användning. Bostad den bostad ni bott i under ert förhållande och bohag är främst inredning och möbler ni köpt tillsammans. Pengar och andra ägodelar som ni äger ensamt ingår således inte i bodelningen, varför de pengar din sambo vunnit för 4 år sedan inte kommer delas mellan er. De pengarna tillhör alltså honom.

Vad gäller hundarna så är hundar inte heller något som delas vid bodelningen, och den som är registrerad ägare för hundarna får dem i så fall. Om ni däremot är samägare till hundarna, exempelvis genom att ni båda köpte hundarna eller om ni avtalat om att ni är gemensamma ägare, så blir samäganderättslagen tillämplig. Det krävs att den som hävdar att den har samäganderätt till hundarna också kan visa på detta. Om det föreligger samäganderätt får ni helt enkelt försöka komma överens om hur ni ska göra med hundarna, det finns ingen lösning i någon lag angående vem som ska hundarna vid vilken tidpunkt.

Sammanfattningsvis kommer inte pengarna delas emellan er under bodelning då det inte utgör samboegendom. Vad gäller hundarna så kan det vara av värde att först kolla om någon av er står som ensam ägare, eftersom den då har rätt till hundarna. Om ni istället är samägare får ni, så gott det går, försöka komma överens om vårdnaden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte att vända dig till oss igen om du har ytterligare funderingar! Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare