Pengar från försäljning - samboegendom?

Hej.

Äger sen 8år ett företag som jag nu ska sälja.

Är sambon sen 3år tillbaks med 2 gemensamma barn.

Har min sambo rätt till 50% av pengarna jag får från försäljningen av mitt företag vid en eventuell separation trots att jag hade företaget innan vi flyttade ihop och att pengarna kan härledas till denna försäljning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Vid en eventuell separation gäller sambolagens regler om bodelning, se här. Enligt 8 § ingår samboegendom i en bodelning. Samboegendom är enligt 3 § sambors gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning.

Detta innebär att din sambo vid en eventuell separation inte kommer att ha rätt till hälften de pengar som du får vid försäljningen av ditt företag, eftersom detta inte innefattas i begreppen "bostad och bohag".

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare