påverkas en målsägandeprocess av att man tidigare dömts föt brott?

Hej! Om jag skulle bli dömd för brott, och sedan direkt efteråt hamna i ett annat fall som målsägare istället, kommer min tidigare dom att påverka processen i senare fallet? Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag är inte helt säker på vad du menar med om det kommer påverka processen, men det korta svaret på din fråga är nej. Processen avseende ärendet där man är målsägande påverkas inte för att man är precis har dömts för brott. De processerna är helt fristående från varandra som utgångspunkt, speciellt om man redan har dömts för brottet. Om man ännu inte blivit dömd hade ärendena kunnat tas ihop vid samma rättegång, om de har något samband med varandra. Men har det inget med varandra att göra kommer de behandlas separat från varandra, då rollen som målsägande inte påverkar rollen som tilltalad. Som målsägande kontrolleras inte heller belastningsregister eller liknande av domstolen. Det som skulle kunna påverka processen lite är väl om man dömts till fängelse och ska höras eller komma till rättegång. Då kan man medverka vid rättsprocessen exempelvis via videokonferens.

Men lagföringen i sig kommer inte påverka en process där man är målsägande.

Hoppas du fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare