FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt28/05/2019

Påverkar socialtjänstens utredning domen?

Jag har ett domstolsbeslut sen 2016 på att båda barnen ska vara stadigvarande bosatta hos mig. Beslutet innebär även att barnen ska ha rätt till umgänge med sin pappa varannan helg.

Barnens pappa och jag har ingen kontakt.

Idag fick jag ett brev av Socialtjänsten som har mottagit uppgifter vilket ger anledning till oro för ett av barnens situation hos pappan. Socialtjänsten vill utreda barnets situation och behov utifrån de uppgifter som inkommit.

Jag tror att pappan nu via Socialtjänsten kommer "bråka" igen för att få mer tid med barnen.

Kan Socialtjänsten häva eller gå över domstolens beslut sen 2016?

TAck för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är socialtjänsten, då de får in en anmälan, skyldiga att utfärda en utredning, vilket de alltså kan göra utan att domen i sig påverkas. (Socialtjänstlagen 11 kap 1 och 2 §§)

Vad som däremot kan ske är att en ny process införs, då det inte är ovanligt att tvister om umgänge eller boende kan ske upprepade gånger eftersom att en förälder kan välja att vända sig till domstolen igen. Men som svar på din fråga kommer socialtjänsten inte genom sin utredning i sig att häva och ändra domen, eftersom denna gäller.

Det finns dock allternativ där föräldrar skriver ett avtal (vilket socialtjänsten godkänner) som gäller på samma sätt som en dom. Om ni inte är överens om en viss fråga och du tror att barnets pappa är missnöjd, kan det därför vara en bra idé att tillsammans i första hand hitta en lösning på detta sätt, eftersom flertalet processer kan vara påfrestande.

Du kan alltid ta kontakt med socialtjänsten vid ytterligare frågor och funderingar kring deras arbete, de kan i sin tur (om ni inte redan är bekanta med detta) kan hjälpa er i form utav samarbetssamtal.

Har du fler frågor kring situationen eller vill ha ytterligare hjälp är du varmt välkommen att ställa fler frågor här, eller använda dig utav vår telefontjänst: https://lawline.se/contact

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Felicia OlssonRådgivare