Påverkar skadestånd rätten till försörsjningsstöd?

Jag går på försöjningsstöd och ska få ett skadestånd för att en har misshanlat mig, hur kan jag undvika att soc tar mina pengar ???

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försörjningsstöd och vilka inkomster som ska ligga till grund för beslut om försörjningsstöd hittar vi i socialtjänstlagen (SoL). Jag kommer därför att utgå ifrån den när jag besvarar din fråga.

Vilka ekonomiska tillgångar påverkar rätten till försörjningsstöd?

En förutsättning för att ha rätt till försörjningsstöd är att man själv inte kan tillgodose sina behov (4:1 första stycket SoL). Det innebär att den som ansöker om försörjningsstöd måste ha utnyttjat alla andra möjligheter att få sina behov tillgodosedda. Det inkluderar en skyldighet att använda de ekonomiska tillgångar som man har, innan försörsjningsstöd kan komma på fråga.

Hur påverkar skadestånd rätten till försörjningsstöd?

Frågan är då om skadestånd är en sådan tillgång som påverkar rätten till försörjningsstöd.  I förarbetena till socialtjänstlagen uttrycks det att den frågan måste ses mot bakgrund av att försörjningsstödet ska ses som det yttersta skyddsnätet för människors försörjning. Av den anledningen anses det inte rimligt att skadestånd ska vara en tillgång som inte beaktas vid prövningen om försörjningsstöd (prop. 2000/01:80 s. 94-95). Däremot anges det i förarbetena att om person har blivit utsatt för brott av något slag och därmed har fått ett ideellt skadestånd (som ska täcka fysiskt och psykiskt lidande vid en personskada), kan det beaktas vid prövningen. Det görs alltså en individuell bedömning i varje enskilt fall.

I ett fall (RÅ 2010:42) där det prövades om ideellt skadestånd för misshandel skulle inkluderas i behovsprövningen av försörjningsstöd kom domstolen fram till att det skulle göra det. Det ideella skadeståndet framstår således inte som en tillgång som undantas vid prövningen.

Sammanfattning och slutsats

Sammanfattningsvis finns det inget generellt undantag för ideella skadestånd vid en prövning om rätt till försörjningsstöd. Det innebär att skadeståndet kan påverka om du har fortsatt rätt till försörjningsstöd. Däremot ska socialtjänsten alltid göra en individuell behovsprövning och som nämnt kan det leda till en annan slutsats. Jag kan dessvärre inte ge dig ett tydligare svar än så, just eftersom bedömningen kan skilja sig åt från fall till fall. Men mot bakgrund av det fallet som jag nämnde ovan, så skulle jag inte ha alltför höga förhoppningar om att socialtjänsten inte kommer att inkludera skadeståndet i en behovsprövning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Sarah LianderRådgivare