Påverkar registrering i belastningsregistret mina chanser att köpa en bostadsrätt?

Kan en belastningsregister med två ringa brott och en stöld med böter dom påverka mig att köpa bostadsrätt boende.

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag eller regel som gör det olagligt/omöjligt för dig som är registrerad i belastningsregistret att köpa en bostadsrätt. Det borde exempelvis inte påverka dina möjligheter att få beviljat lån för köpet.

Vid överlåtelse (köp) av bostadsrätt krävs att bostadsrättsföreningen godkänner dig som medlem. Här finns det vissa bostadsrättsföreningar som kan önska utdrag ur belastningsregistret. Det är dock inte alla bostadsrättsföreningar som gör detta. Teoretiskt skulle de kunna neka dig att bli medlem till följd av att du finns registrerad i belastningsregistret. Nekandet skulle då baseras på vad de har för regler i deras egna stadgar, men det borde vara svårt för dem att neka dig på grund av ett brottsligt förflutet. Skulle de neka dig, kan du ta tvisten till hyresnämnden, 2 kap 10§ Bostadsrättslagen.

Sammanfattning

Att du finns registrerad i belastningsregistret borde inte påverka dina möjligheter att köpa en bostadsrätt. Det enda det eventuellt kan påverka, är att bostadsrättsföreningen nekar inträde i föreningen på grund av innehållet i deras stadgar. Detta kan dock vara en ogiltig grund att neka inträde för, varför ett alternativ om detta skulle hända är att du tar tvisten till hyresnämnden.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare