Påverkar narkotikabrott mitt körkort?

Hej. 2017 tappade jag mitt körkort pga drograttfylla. Jag hade prövotid på körkortet så fick ta om allting efter 1 års spärrtid. Har nu tagit om körkortet för en månad sen men förra veckan blev jag tagen av polisen på stan (körde ej bil) och jag fick följa med och lämna utinprov, vilket jag var positiv på kokain.

Undrar nu om denna ringa narkotika kommer att påverka mitt nytagna körkort??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är Transportstyrelsen som beslutar vad som ska hända med ditt körkort. De kan besluta att återkalla ditt körkort samt bestämma en ny spärrtid på grund av eget bruk av narkotika. Transportstyrelsen ska enligt 5:3 5 p. körkortslagen återkalla ett körkort om personen är opålitlig i nykterhetshänseende. Även personliga förhållanden i övrigt ska Transportstyrelsen beakta och det inkluderar narkotikabruk. Att du inte körde bil när detta hände är inte avgörande för frågan. Det sker alltid en helhetsbedömning och man gör även en bedömning om risken för fortsatt misskötsamhet. Enligt förarbeten i proposition 1975/76:155 s. 101 ser man t.ex. strängare på om personen tidigare har varit utsatt för körkortsingripanden medan ett stort behov av körkort kan vara en mildrande omständighet. Med tanke på omständigheterna bedömer jag att det finns en risk för att ditt nytagna körkort kommer att påverkas negativt av detta.

Hoppas att detta var ett svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Erik OlshovRådgivare