Påverkar flera äktenskap enskild egendom som fåtts genom arv?

Jag ärvde ett hus, då gift, som enskild egendom. Vi skiljde oss, åren gick och jag gifte mig sedan på nytt. Jag har inte upprättat något äktenskapsförord med min nya make, gäller arvets villkor om enskild egendom fortfarande? Vi har inga gemensamma barn, jag har barn sedan tidigare, det har han också. Huset i fråga är ett sommarhus, inte vår gemensamma permanentbostad. Jag vill nämligen sälja/gåva huset till mina barn, men han hävdar att huset tillhör hans barn i lika stor utsträckning då vi är gifta och kräver därmed att mina barn i så fall köper ut hans barn för marknadspris. Jag hävdar enskild egendom och att det därmed står mig fritt att överlåta huset till mina barn som gåva eller genom försäljning till det pris jag vill. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga som rör arv och enskild egendom regleras primärt i Äktenskapsbalken (ÄktB).

Gäller fortfarande villkoret att arvet ska vara enskild egendom?

Utgångspunkten vid en fråga som din är att man får kolla på handlingen där det föreskrivits att arvet ska vara enskild egendom. Enligt lag så är enskild egendom bl.a: egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § 1 stycket 4 punkten ÄktB). Det finns inget som säger att flera äktenskap ska påverka detta villkor kopplat till arvet, du har därmed rätt och fastigheten ska fortfarande anses vara enskild egendom. Detta kan jämföras med t.ex. ett äktenskapsförord som är kopplat till ett specifikt äktenskap och därmed inte gäller vid ett nytt äktenskap (7 kap. 2 § 1 stycket 1 punkten ÄktB)

Avslutningsvis så skulle jag vilja tipsa om att du vid en potentiell gåva av fastigheten kan skriva in att egendomen ska vara enskild även för dina barn. Vad som kan vara viktigt att skriva in i ett sådant fall är att även avkastning vid en potentiell framtida försäljning ska anses vara enskild. Huvudregeln är annars att denna ska anses utgöra giftorättsgods om det inte framgår något annat (7 kap. 2 § 2 stycket ÄktB).

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Med vänliga hälsningar,

William TinnbergRådgivare