Påverkar ett ringa narkotikabrott möjligheten att få läkarlegitimation?

Hej!

Torskar på THC-pisseprov, första straffet för personen. Personen i fråga jobbar som läkare men är inte legitimerad än. Hur påverkar detta hans chanser för att få legitimation och söka jobb i framtiden. Kommer denna prick i belastningsregistret på utdrag till arbetsgivare som läkare att visas eller är ringa narkotikabrott inte med på det utdraget?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar till dig först att redogöra för vilka brott som syns vid en ansökan om läkarlegitimation och därefter om vilka brott som syns för det fall att du själv begär ett utdrag ur belastningsregistret.

Belastningsregistret kontrolleras vid ansökan om läkarlegitimation

Den som avlagt examen för att bli läkare och fullgjort praktisk tjänstgöring ska efter ansökan få legitimation för yrket (4 kap. 1 § Patientsäkerhetslagen). Vid ansökan om läkarlegitimation görs det av Socialstyrelsen en kontroll mot belastningsregistret. Uppgifter ur belastningsregistret ska lämnas ut till Socialstyrelsen i ärenden om legitimation avseende bland annat brott mot narkotikastrafflagen. För ett utlämnande krävs det dock att brottet lett till annan påföljd än böter (16 c § Förordningen om belastningsregister).

Ett ringa narkotikabrott kan ge böter eller fängelse i högst sex månader (2 § Narkotikastrafflagen). Det normala straffet vid bruk av narkotika är dock böter varför det normalt sett inte kommer att synas vid en ansökan om läkarlegitimation.

Din framtida arbetsgivare kan inte se ditt belastningsregister

Regler om belastningsregister finns i lag (1998:620) om belastningsregister. Belastningsregistret innehåller uppgifter om den som genom dom, beslut, strafföreläggande eller föreläggande av ordningsbot har ålagts påföljd för brott. Registret innehåller även t.ex. om du meddelats kontaktförbud mot någon (3 § Lagen om belastningsregister).

Du har rätt att på begäran får ut samtliga uppgifter ur registret om dig själv och det ska lämnas kostnadsfritt en gång om året. Du har rätt att få ut ett begränsat registerutdrag utan kostnad bland annat om det behövs för att du ska få tillstånd att resa in i ett annat land och för vissa yrken i vilka man arbetar med barn och ungdomar (9 § Lagen om belastningsregister). Även vissa myndigheter har rätt att få ut uppgifter ur belastningsregistret om dig. De myndigheter som främst avses är brottsbekämpande sådana (Säkerhetspolisen, Skatteverket, Tullverket) och domstolar (6 § första stycket Lagen om belastningsregister). Däremot har inte din arbetare någon rätt att få ut uppgifter om dig ur belastningsregistret.

Ibland begär en presumtiv arbetsgivare att den arbetssökande lämnar in ett utdrag ur belastningsregistret. I ett sådant registerutdrag kommer även ett ringa narkotikabrott att synas.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare